Muziek kan veel met je emotie spelen. Misschien krijg je na het horen van sommige muziek wel een zomers gevoel, terwijl andere liedjes je weemoedig maken. De tonaliteit van een song speelt hierin een grote rol. In dit artikel wil ik het hebben over de twee meest voorkomende vormen van tonaliteit: majeur en mineur. Want wat is het verschil tussen majeur en mineur? En hoe kun je ze gebruiken om de emotie van je muziek te bepalen?
Wat is het verschil tussen majeur en mineur?
Majeur en mineur kunnen op verschillende dingen in de muziek slaan. Zo heb je majeur en mineur toonladders, akkoorden en intervallen.
- Toonladders zijn een reeks van opeenvolgende noten die bij elkaar passen
- Akkoorden zijn een samenklank van meerdere noten die tegelijkertijd worden gespeeld
- Een interval is de afstand tussen twee noten
De meest voorkomende uitleg is dat majeur vrolijk klinkt en majeur droevig. Speel je bijvoorbeeld een majeur toonladder, dan vindt je deze waarschijnlijk vrolijk klinken. En een los mineur akkoord geeft je waarschijnlijk een veel triester gevoel. In eerdere blogs heb ik al eens beschreven hoe je een majeur toonladder speelt op de piano. Ook heb ik een blog over hoe je majeur en mineur akkoorden speelt op de piano.
Als je een aantal keer een majeur en mineur akkoord hebt gespeeld dan hoor je al snel het verschil in emotie. Ook bij een toonladder is dit vrij duidelijk. Het wordt echter iets moeilijker als deze verschillende akkoorden worden gecombineerd in een compositie. Hierover later meer. 🙂
Afstand tussen noten
Het grootste verschil tussen mineur en majeur is de afstand tussen de noten. Of je nu akkoorden, toonladders of intervallen speelt: afstanden hebben altijd een bepalende rol. Hieronder zal ik een aantal voorbeelden geven:
Intervallen
In totaal bestaan er 13 verschillende intervallen in westerse muziek. Deze intervallen zijn altijd hetzelfde, ongeacht op welke noot je begint. Dit is het beste uit te leggen met behulp van een keyboard.
Kies om te beginnen een willekeurige noot. De afstand tussen deze noot en de noot die er direct naast ligt, noemen we een halve stap (semitone). Het maakt niet uit of deze noot wit of zwart is. Dat zie je op de afbeelding hieronder.

Als we een interval willen benoemen kunnen we dit dus aanduiden in semitones. Echter is dit niet de meest handige manier. Elke interval heeft namelijk zijn eigen karakter. Intervallen kunnen op zichzelf al een hoop emotie bevatten! De onderstaande video geeft een goede uitleg over hoe intervallen werken en klinken.
Hieronder zie je een tabel met alle intervallen:
Afstand in semitones | Naam van de interval |
---|---|
0 | Perfect unison |
1 | Minor second |
2 | Major second |
3 | Minor third |
4 | Major third |
5 | Perfect fourth |
6 | Tritone |
7 | Perfect fifth |
8 | Minor sixth |
9 | Major sixth |
10 | Minor seventh |
11 | Major seventh |
12 | Octave |
Toonladders
Een toonladder is eigenlijk niets meer dan een opeenstapeling van intervallen. Om een majeur of mineur toonladder te construeren bestaan er simpele formules.
De formule voor een majeur toonladder is: 1 – 1 – 1/2 – 1 – 1 – 1 – 1/2.
Kies een willekeurige noot als start punt en ga vervolgens de stapjes van de formule af. Als er een ‘1/2’ staat ga je één semitone omhoog, en als er een ‘1’ staat ga je twee semitones omhoog vanaf de noot waar je op dat moment bent. Hieronder zie je een voorbeeld waarbij de eerste noot C is:

Ook mineur heeft zijn eigen formule, namelijk: 1 – 1/2 – 1 – 1 – 1/2 – 1 – 1 – 1.
Majeur en mineur Akkoorden
Om een akkoord te vormen kun je ook gebruik maken van intervallen. Een basis majeur akkoord bestaat uit de volgende intervallen: Perfect unison – Major third – Perfect fifth.

Bij een mineur akkoord gebruiken we de volgende intervallen: Perfect unison – Minor third – Perfect fifth.

Je hebt het misschien al door dat het enige verschil tussen deze twee soorten akkoorden de tweede noot is! En laat dat precies het interval zijn die een mineur en een majeur vorm heeft.
Je merkt direct hoeveel een kleine verandering van één noot kan betekenen voor de emotie die een akkoord oproept!
Majeur en mineur in composities
Wanneer je majeur en mineur akkoorden in context met elkaar hoort wordt het vrolijke of droevige karakter een stuk minder duidelijk. Een goed voorbeeld hiervan is het nummer ‘If You Tolerate This Your Children Will Be Next’ van de ‘Manic street preachers‘.
Het eerste akkoord is duidelijk een mineur akkoord en zet gelijk de vibe voor het nummer. De vibe gedurende het lied kun je omschrijven als weemoedig of somber. Ook het refrein geeft dit gevoel. De grap is alleen dat alle akkoorden in het refrein majeur akkoorden zijn!
Het lied is in een mineur toonladder geschreven, maar alleen de majeur akkoorden uit deze toonsoort worden gebruikt in het refrein. Het karakter van de mineur toonsoort heeft dus een enorme invloed op welke emotie de majeur akkoorden oproepen. Dit is de reden dat je niet per definitie kunt zeggen dat majeur vrolijk klinkt en mineur droevig.
Zelf piano leren spelen
Heb je interesse om meer te leren over piano spelen zonder dat je dure pianolessen hoeft te nemen? Dan kan ik je Pianoforall aanbevelen. Deze online cursus leert je binnen no-time hoe je akkoorden speelt en hoe je vervolgens met je favoriete muziek mee kunt spelen.
De cursus kun je thuis op je eigen tempo volgen. Het is genoeg materiaal om zeker 1 tot 2 jaar zoet te zijn! Het heeft mij in ieder geval ontzettend geholpen om de piano te begrijpen en te ontdekken. De cursus is daarnaast ook nog super goedkoop voor wat je krijgt. 🙂
Binnen de kortste keren speel je mee met je favoriete popmuziek en later leer je zelfs meerdere geavanceerdere klassieke composities spelen. Je krijgt genoeg mogelijkheden om te kiezen wat voor soort muziek jij graag wilt leren spelen.
Wil je meer weten over Pianoforall? Lees dan mijn uitgebreide Pianoforall review, of ga direct naar de website van Pianoforall met de knop hieronder!

Wil jij snel en op je eigen tempo piano leren spelen?
Ga dan naar Pianoforall en ga direct aan de slag!